Welkom bij de klantenservice van de AOb. Wij helpen je graag verder.
Je vind op deze pagina de vragen die wij vaak krijgen. Misschien staat jouw vraag erbij, met bijbehorend antwoord.
Kun je jouw vraag niet vinden? Vul dan het formulier op deze pagina in. Of bel of chat (op werkdagen, tussen 10:00 en 14:00 uur) met onze klantenservice.
Ja, als je lid bent en in het onderwijs werkt kun je elk jaar een deel van de contributie terugvragen. Bekijk hier hoe je dit doet.
Ons rekeningnummer is als volgt: NL18ABNA0435020986
Woon je binnen de Europese Unie, Engeland of Zwitserland? Dan wordt je contributie automatisch afgeschreven, net als bij leden die in Nederland wonen.
Woon je ergens anders? Dan ontvang je een factuur via e-mail. Deze moet je zelf voldoen.
De contributie wordt elke maand op de 26e afgeschreven. Valt dit in het weekend of op een feestdag? Dan gebeurt het de eerstvolgende werkdag. Je kunt deze datum niet zelf aanpassen.
Als vanwege te weinig saldo de automatische incasso niet verwerkt wordt, ontvangen we de contributie graag via een handmatige overboeking. Dit kan op rekeningnummer NL18ABNA0435020986.
Wij ontvangen de contributie graag uiterlijk 30 dagen na de factuurdatum.
Je kunt de betaalwijze niet aanpassen. Wij incasseren de contributie via automatische incasso.
Je kunt via MijnAOb wel zelf je rekeningnummer aanpassen.
Neem contact op met ons via de mail of telefoon. Vermeld daarbij de betaaldatum, het rekeningnummer en de betaalomschrijving. Dan controleren wij of we het bedrag hebben ontvangen.
Wij verwerken de opzeggingen per kwartaal.
Als je bijvoorbeeld op 5 januari opzegt, blijft je lidmaatschap doorlopen tot en met 31 maart. De laatste contributie wordt dan eind maart afgeschreven.
Zeg je op 25 maart op, dus juist aan het einde van het kwartaal? Dan is je lidmaatschap ook beëindigd per 31 maart.
Het kan zijn dat het verwerken van de nieuwe gegevens en het innen van de contributie gelijktijdig is gebeurd. Vanaf volgende maand wordt het bedrag van jouw nieuwe rekening afgeschreven.
Als je niet weet waarom dit is, stuur dan een mail naar info@aob.nl.
Dit is helaas niet mogelijk. Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in je werkstatus. Dit staat in de voorwaarden bij het aangaan van een lidmaatschap.
Ja, je kunt de vakbondscontributiebrief zelf aanvragen via MijnAOb. Als je AOb-lid bent (en in loondienst) ontvang je hierover halverwege september een mail. In die mail staat een link naar MijnAOb, waar je de de vakbondscontributiebrief vanaf dat moment kunt downloaden. Vanaf halverwege september zijn de gegevens voor jou vooraf ingevuld.
Heb je de mail niet ontvangen? Log dan in op MijnAOb. Je vindt de vakbondscontributiebrief daar onder Zelf regelen.
Bij het opzeggen van je lidmaatschap ontvang je een e-mail ter bevestiging. Bij die e-mail vind je de brief waarmee je de teruggave van vakbondscontributie bij je werkgever kunt terugvragen.
Bekijk hier alle lidmaatschappen en de bijbehorende kosten. Ben je al lid van de AOb? Dan zie je daar of je het juiste tarief betaalt.
Je bent officieel lid vanaf het moment dat je je gegevens en je aanmelding naar ons hebt verzonden.
Ja, als lid van de AOb heb je automatisch recht op juridische dienstverlening, voor vragen die zijn ontstaan na de startdatum van jouw lidmaatschap. Je kunt AOb Legal vinden op onze contactpagina of onder Zelf regelen in MijnAOb.
Heb je een andere baan in het onderwijs gevonden? Dan hoef je niets te doen en kun je gewoon lid blijven. Vergeet niet je informatie bij te werken op je profielpagina in MijnAOb.
Heb je een nieuwe baan buiten het onderwijs? Dan adviseren we je over te stappen naar een andere sector binnen de FNV.
Ben je op zoek naar een nieuwe baan binnen het onderwijs dan kun je lid blijven tegen een gereduceerd tarief. Kom je niet meer terug in het onderwijs dan kun je het lidmaatschap opzeggen en eventueel overstappen naar een andere sector binnen de FNV.
Als lid ben jij de enige die gebruik kan maken van het lidmaatschap en de bijbehorende voordelen. Helaas kunnen gezinsleden hier dus niet van profiteren. Dat geldt ook voor de hulp die we bieden bij je belastingaangifte.
Via je profielpagina in MijnAOb kun je zelf je gegevens van je lidmaatschap aanpassen. Daar kun je ook je type lidmaatschap wijzigen.
Je kunt je lidmaatschap opzeggen via je persoonlijke profielpagina in MijnAOb.
Wil je meer weten over het opzeggen van je lidmaatschap? Kijk dan op aob.nl/klantenservice/opzeggen-lidmaatschap
Na jouw aanmelding als lid heb je twee weken bedenktijd. Je gaat een lidmaatschap aan voor een jaar. Hierna kun je opzeggen wanneer je wil.
Opzeggen is mogelijk aan het einde van het eerste jaar. Wij verwerken opzeggingen aan het einde van ieder kwartaal. Als je aan het begin van het kwartaal opzegt, loopt je lidmaatschap nog door tot het einde van dat kwartaal.
Opzeggen is mogelijk aan het einde van het eerste jaar. Wij verwerken opzeggingen aan het einde van ieder kwartaal, waarna beëindiging mogelijk is aan het einde van het tweede jaar.
Opzeggen is mogelijk aan het einde van het eerste jaar. Wij verwerken opzeggingen aan het einde van ieder kwartaal. Als je aan het begin van het kwartaal opzegt, loopt je lidmaatschap nog door tot het einde van dat kwartaal.
Als zij-instromer in het onderwijs ontvang je een inkomen, maar ben je ook nog in opleiding. Daarom mag je als zij-instromer het (gratis) studentenlidmaatschap kiezen.
Ja, ook als zij-instromer of student heb je net als andere leden recht op de diensten van de AOb.
Het is wel zo dat alleen betalende leden recht hebben op advies en ondersteuning van juristen. Ben je zij-instromer en heb je hulp van onze juridisch adviseurs nodig? Dan zetten we je lidmaatschap om naar een betaald lidmaatschap.
Er staat automatisch een account voor MijnAOb voor je klaar als je lid wordt. Je ontvangt na je inschrijving een e-mail met daarin een tijdelijk wachtwoord.
Als je inlogt met je mailadres en het tijdelijke wachtwoord, heb je je account geactiveerd. Je kunt vervolgens jouw wachtwoord veranderen.
Dit is het portaal op aob.nl waar je jouw account en lidmaatschap beheert en allerlei dingen zelf kunt regelen.
De eerste keer dat je inlogt op je account, kun je je wachtwoord veranderen.
Als je later je wachtwoord weer wil wijzigen, kun je dat doen op jouw profielpagina in mijn AOb.
Ja, daar kun je dezelfde inloggegevens voor gebruiken. Als je bent ingelogd, hoef je bij het aanmelden voor een bijeenkomst geen gegevens meer in te vullen.
Klik hier om in te loggen op MijnAOb.
Je vindt MijnAOb ook altijd terug in het menu. Op je smartphone moet je het menu eerst nog openen.
Klik rechtsboven op ‘uitloggen’ om uit te loggen. Als je enige tijd niet actief bent, wordt je automatisch uitgelogd.
Nee, dit kan helaas niet. Je hebt een mailadres nodig om in te loggen.
Nee, dit is niet mogelijk. Je account is gekoppeld aan jouw mailadres. Elk account heeft een eigen mailadres nodig.
Neem contact met ons op via een chatbericht, e-mail of telefoontje. Wij helpen je te achterhalen met welk mailadres je geregistreerd bent.
Probeer het later even opnieuw. Lukt het nog steeds niet, neem dan contact met ons op .
Kan gebeuren! Ga naar deze pagina om je wachtwoord te herstellen. Je ontvangt na meteen een e-mail op het mailadres dat bij ons bekend is met daarin een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Een vakbond is een organisatie die de individuele en collectieve belangen behartigt van aangesloten werknemers.
Staken is het tijdelijk stoppen met leveren van arbeid om een sociaal-politiek doel te realiseren. Door ook samen te komen in een protestactie versterken de stakende werknemers hun wensen en eisen. Werknemers kunnen ook in staking gaan als zij het niet eens zijn met het beleid van hun werkgever of de overheid.
De AOb is een vakbond die onderdeel uitmaakt van een nog grotere vakbond, de FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging).
Aan de CAO-onderhandelingstafel worden werknemers vertegenwoordigd door vakbonden. Gebeurt dit niet, dan kunnen werkgevers zelf de arbeidsvoorwaarden bepalen. Daarnaast mengt de vakbond zich in de politiek en streeft de AOb naar uitstekend onderwijs. Zo komen we op voor iedereen in het onderwijs.
Maar we helpen jou als lid ook persoonlijk. Met je lidmaatschap heb je recht op juridische hulp, volg je gratis cursussen, krijg je negen keer per jaar het Onderwijsblad en ben je welkom op bijeenkomsten die we organiseren.
Hoe meer mensen lid zijn, hoe sterker we als vakbond staan.
Met jouw lidmaatschap staan we sterker in de politiek, sterker aan de onderhandelingstafel en sterk in onze missie naar uitstekend onderwijs. Door een collectief te vormen wordt het makkelijker om de belangen van werknemers in het onderwijs te behartigen.
Je ontvangt direct juridische bijstand wanneer je die nodig hebt. Daarnaast sta je sterker in jouw vak door onze colleges te volgen, exclusieve artikelen te lezen en naar bijeenkomsten te komen. Als deel van het collectief heb je invloed op de arbeidsvoorwaarden binnen het onderwijs.
Dat kan met onze medewerkers. Tijdens de zomervakantie kun je ze tussen 10:00 en 14:00 uur bellen om je vraag te stellen. Bel naar: 030-298 95 99.